Congratulation!
You Have Entered The Lamest Blog In History


Sabtu, 21 November 2009

BUNUH DIRI

Helww..assalamualaikum! xtau nk watpe skang niee...smentara menunggu warn menyiapkn ayat2 tuk novel tuee..aku nk post something...kali nie pasal kes...BUNUH DIRI. kat brunei aku jarang sgt dgr psl kes2 niee..tp kalo kt malaysia slalu laa..kebnykkannya dri bukan melayu tp ade gak yg melayu... kwn2 aku pon ade yg penah 'mncuba' tuk membunuh diri niee...nk tau cmne..?? diorg amek cutter..then, kerat2 kt tgn..buat nma atau ayat... mmg nk cari maut kn dirog tuee..?? okee..x di nafikn..aku penah gak buat cmtuee..tp, skali jer!! sbb aku ngah boreng! tgk2 ade cutter...cuba gak laa cut2.. PUNYA LAA PEDIH!!! lngsung xterfikir psl mati!!!! dosa tau??? skang niee bru aku tau yg tndakkan tuee...mmg bangang, bongong to the bengeng sgt2!! sbb tuee dh kire mcm nk bunuh diri!! kalo terkerat urat tgn cmne..??? x ke naya!! tp berbalik pada tjuk tdi...nie apa yg aku slalu dgr dri org psl bunuh diri niee...


1. diorg slalu kata.. "buat apa nk hidup lma2? kn bnyk dosa tue? bunuh diri jer laa..tamatkn sgala dosa! btol x..?" (hotak diaa laa.....)

2. ade gak yg kta.. "stress sgt idup nie! ade family, asyik kne dera jer! ade kwn, asyik kne buli! ade gf/bf, asyik kne tnggalkn or di permainkan! mati lebey baek!" (hmmmm...~)

3. ade gak yg giniee.. "sedey sgt ngan hidup nie! sbb dia tnggalkn aku! dia putuskn aku sbb ade pompuan s**d*l laen! aku xnk hidup lgi!! nk mati cpat!!" (sgt xfikir pjg...~)

4. dan ade yg psl niee.. "sbb dia 'pergi' dulu seblom aku! aku syg dia...tp dia dh xde lgi! aku pon nk join dia!!" (adoi...~)

5. tp, kalo yg niee... "buat apa nk bunuh diri? biarlaa ape yg terjdi, bunuh diri tuee ttap berdosa besar! amalan pon blom ckup lgi..cita2 pon msih jauh..xyah laa bunuh diri!" (baek pnyaa!)



okee laa..nie plak pndapat aku tntang masalah2 yg kt atas niee..


1. buat apa idup lma2..?? buat apa idup lma2..??? untuk cari pahala laa..!! bekal tuk hari akhirat! tuk hapus kn dosaa!! kalo dh tau buat bnyk dosaa..bnuh diri tuee xberdosa ker..?? lgi besar dosaanyaa..!! jgn lupaa..kita idup d duniaa niee smentara jer..idup cuma skali!! jgn sia2 idup ngan mmbuat bnda2 yg xberfaedah! mmbunuh diri tuee mmg laa tmat kn dosaa...tp dosaa tuee tmat kt dunia jer..!! korg bawak dosaa tue ke alam kubur plak!! xtkot ker..?? jgn laa fikir bunuh diri niee bgus!! xde mknenyerr..!! bersyukur laa sbb Allah pjgkn umo kitaa! bkn nk dipendekkn plak!!


2. perkaraa nee mmg slalu sgt berlaku...aku pon faham perasaan org yg gniee...stress ngan family boley dselesaikn ngan cara yg elok..contoh jmpaa councilling..(betol ke ejaan aku tuee..?) bwak bincang ngan elok! kalo dbuli kwn2..kita pon kne cba lwan! jgn jdi pnakut! terutama skali lelaki! jgn tkot!! sbgai sorg lelaki knee berani kn diri!! tp jgn laa lebey2 plak! aku sepak kang! huhu~ tuk pertahankn diri jer..tuk yg pompuan kalo dbuli...cuba jgn peduli sgt..kalo tetap di buli..korg pon kne pndai blas...tp jgn lebey2 gak! xyah nk bunuh diri psl hal niee..manusia mmg slalu cmtuee..ataupon korg report jer kt cikgu2...xyah tkot!! buat ape nk tkot?? korg ade hak tuk mereport tau?? xyah laa risau sgt kalo dpermainkan org di tnggalkn kekasih tuee..org zman skang mneade yg bebetol baeekk!! so, sabar jer laa..xyah bunuh diri psl hal niee..! blajaar tuk mnghadapi masalah ngan elok!


3. haa...!! nie lgi slh!!! and sgt2 xfikir pjg!!! nape..?? sbb...stakat kne ptus dek gf/bf jer nk bunuh diri..??? isshh!! korg xkn dpt ape2 laa kalo korg bunuh diri sbb frust menonggeng!!! korg tertonggeng2 pon diorg xkn kesah!! lgipon...dlm duniaa niee..lelaki ngan pompuan bkan sorg tuee jer..!! bnyk lgi!!! xyah laa nk hbiskn msa, nyawa n pahala korg dsbbkn cnta!! lgipon buat apa korg nk bunuh diri psl tuee jer..? xmenyesal ker..?? nnti dh berakhir nyawaa korg...korg xkn dpt idup blik!! tnggu hari akhirat jer..!! walaupon aku bkn laa alim sgt..tp aku xpenah terniat nk bunuh2 diri sbb bnda2 yg sgt xberfaedah dlm idup aku..! dosaa besar tuee aku xlarat nk tnggung.. dlm duniaa niee mcm2..lgi bndaa yg kite ley buat slaen dri mmbunuh diri..kaann..?? jdi..sblom buat ape2 yg btol tuee...sile fikir bnyk kali yer..? jgn maen tibai jer.. padahnyaa kne ingat...


4. kalo hal niee..mmg aku penah alami..tp, aku xpnah plak cbe nk bunuh diri nih! haahaa!! gyler!! xnk aku!! sbenarnyaa..kalo bab2 niee..sptutnyaa bkan kite plak yg nk ikut diaa plak!! sptutnyaa kita kne doakn bnyk2 kt org yg dh pegi tuee...biar diaa tnang dsnaa.. kite yg idup niee kne laa truskn idup..bkn nk bunuh diri smata2 nk ikut diaa pergi gak..! sedekah al-fatihah bnyk2 tuk bekal diaa d'snaa' tuee bru laa syg nmanyaa..! kalo kite bunuh diri! sbb nk jmpaa diaa..xsmestinyaa kite ley jmpaa diaa..!! kite xtau kite dtmpatkn kt mne..smade kt syurga atau nereka! tp, kalo dh membunuh diri tuee..mmg aku xtau laa kt mne! lgi laa xdpt jmpaa diaa! kite doakan jer! sbgai tndaa..kite msih syg kt diaa walaupon berbeza alam..syg n cinta mmg xkn ilang..walaupon org yg kite syg or cntaa tuee dh xde kt duniaa niee..tp untuk menunjukkn yg kit emsih syg n cntaa ngan diaa..tue jer laa..doakn roh nyaa tnang.. bkn ngan cara yg xbtol! lgi merana korg ade laa..! :)


5. yg niee aku stuju sgt!! org yg beranggapan cm niee..meaning diaaa..dia msih ade iman dlm hati!! org yg nk sgt bunuh diri tuee mmg dh xde iman dlm hati lgi!! sbb..org yg beriman..xnk mmbunuh diri! walau apa skali pon dugaan tuee! Allah berikn kitaa dugaan sbb Dia nk tgk...setabah mna kh hmba2Nya bertakwa dan bersbar.. walau sbesar mne pon dugaan tuee..kita kne terima ngan hati yg terbuka dan relaa...tue smuaa ujian dri Allah! kalo seorang hamba Allah tuee tabah dan sabar dgn dugaan yg dberikn..org tuee adalah hamba Allah yg betol2 beriman! tp, kalo org tuee xsnggup menerima sgalanyaa..! and nk selesaikn masalah ngan membunuh diri...org tuee mmg jahil terhadap agama!! tiada jln pntas bgi menyelesaikn masalah..and tiada jln pntas tuk berjayaa...~ jdi, kalo Allah turunkn ujian tuk kitaa...tabah & redha laa atas sgalanyaa..Allah tidak penah membebankn hmba2nyaa..cukup dgn kemampuan sesorg tuee...Allah Maha Adil! kalo diaa turunkn dugaan..psti ada hikmah..jdi xyah laa nk bunuh diri dsbbkn bnda2 yg xboley diterimaa akal!! dosa mmbunuh diri besar!! kalo kite diberikn umo pjg...jgn laa kita isikn ngan berbuat maksiat.. pnuhkn laa ngan pahala dan amalan tuk hari penentuan..


okee..tue jer laa...pnat gak duduk lelama niee..~ kalo ade terksar bhasa...fyqah mnta maaf..! sbb fyqah pon manusiaa biasaa..xlpas dri ksilapan..perbncangan niee pon cumaa pndapat fyqah..kalo ade pndpt laen tuee boley laa dkongsi smaa2.. ye? berkongsi ilmu xslh.. :) ilmu yg dberkati laa..! bkan ilmu sesat!! tuee xyah share..simpan sorg2 jer..heehee~ okee..? elakkn laa diri kitaa dri hasutan syaitan yg sntiasa ingin menyesatkn umat manusia! bunuh diri bkan jln pnyelesaian yg sbenar...jln penyelesaiannyaa ialah...memohon kepada Allah & sabar + redha ngan sgala2nyaa.. insyallah..kita smuaa dlm lindungannyaa.. wallahualam!


Assalamualaikum! :)

1 comments:

Fadzrul Azree berkata...

komen utk posting nih trpaksa dihantar ke posting kat blog abg psl panjang sgt2. x blh komen.. so, nih link nye..

http://fadzree5321.blogspot.com/2009/11/komen-tentang-bunuh-diri.html

tq..